“We willen graag af van de CMR en al het papierwerk dat erbij komt kijken, omdat tegenwoordig steeds meer digitaal gaat. De DriversApp van Data2Track is een goede oplossing. Door deze app zijn we bij de tijd.”

Door de DriversApp bij de tijd

Leverancier van industriële verpakkingen Tholu uit Ede is een nieuwe klant van Data2Track. Het bedrijf maakt verpakkingen voor de industriële klant, van jerrycans van 2,5 liter tot IBC’s van 1000 liter. Tholu levert in heel Europa. Het wagenpark bestaat uit 25 wagens.

“De DriversApp is helemaal nieuw voor ons”, zegt Jaap Snellen van de afdeling planning. “We zijn het systeem nog aan het testen. Het is wel even wennen, maar dat is logisch. Het belangrijkste van een goed fleet managementsysteem is dat de gegevens kloppen, de informatie goed aankomt en dat het snel wordt verstuurd.”

Snelheid

Vooral de snelheid van de app spreekt Tholu aan. “We willen geen papierwerk meer. Een CMR kan zo enkele dagen in de wagen van de chauffeur blijven liggen. Met dit systeem hebben we de informatie binnen zodra de chauffeur wegrijdt van de klant. Je kunt het dan meteen afhandelen. En als er iets is, spring je daar gelijk op in.”

Koppeling TANS

Tholu heeft ervoor gekozen de DriversApp te koppelen met het TMS-pakket TANS. Daardoor staan de gegevens over de orders en de uren in één overzicht. “Als dat straks goed draait, dan is het helemaal geweldig. We maken een order aan, die plannen we in en sturen het vervolgens gelijk door naar de chauffeur en de klant. De chauffeur heeft zo altijd de juiste documenten bij zich. Het is bovendien heel handig dat je hem live kunt volgen en zo precies weet waar hij is.”

Serieuze partij

Het bedrijf koos bewust voor de fleet managementoplossingen van Data2Track. “Ten eerste leek het ons een serieuze partij die de zaken goed op orde heeft. De medewerkers weten waar ze over praten en denken met ons mee. Ten tweede is het fijn dat het in de buurt is gevestigd. Er kan natuurlijk een hoop op afstand, maar als het nodig is dan is hier zo iemand aanwezig. Maar de doorslag was de prijs-kwaliteitverhouding.”

Korte lijnen

“Wat we verwachten van de samenwerking? Vooral korte lijnen en persoonlijk contact. Verder vinden we het fijn als ze met ons meedenken. We hebben natuurlijk zelf onze ideeën, maar het is altijd goed om dingen met elkaar uit te wisselen. Tot nu toe heb ik vooral contact gehad met Rob Bouwer. Met hem kan ik goed overleggen. Hij weet wat je wil en begrijpt wat je bedoelt. Dat is belangrijk.”

Voordelen

Snellen hoopt dat Tholu snel met de app aan de gang kan. “Ik verwacht dat het niet alleen voordelen oplevert voor de planners, maar ook voor onze chauffeurs. Ze hoeven geen CMR meer te schrijven en hebben op ieder moment de juiste informatie bij de hand. Natuurlijk moeten ook zij eraan wennen. Voor de een is de stap naar digitaal groter dan voor de ander. Maar als ze eraan gewend zijn, dan kunnen ze niet meer zonder. Zo ging het ook met de mobiele telefoon, toch?”