Van den Brink Transporten uit Zeewolde is gestart met de Drivers App van Data2Track in combinatie met het TMS pakket van LP Trans. Na een pilot, is het systeem nu volledig operationeel. Naar volle tevredenheid van directeur Wilco van den Brink, de klanten én ook de medewerkers: “Zelfs degenen die nooit met een smartphone hebben gewerkt, vinden het fantastisch.”

Het doel van de implementatie is vooral om de klantenservice nog verder te verbeteren. Wilco van den Brink zegt: “Klanten hoeven hiermee niet wachten tot volgende dag. Ze krijgen direct terugkoppeling over hun zending, met bijvoorbeeld een foto, waarop ze kunnen zien wat er aan de hand is. Transparantie is belangrijk. We werken op een open en eerlijke manier. Dat merken onze klanten.”

Een aantal wagens van Van den Brink Transporten rijden dedicated voor een klant. Deze klanten hebben de mogelijkheid om middels een VIP account in te loggen, waardoor ze de auto’s kunnen volgen. “Hiermee kunnen ze ook nog aanvullende orders naar de chauffeur sturen op het moment dat hij onderweg is, met bijvoorbeeld het verzoek: Wil je dat ook nog even ophalen?”, aldus van den Brink.

Naast een hogere klanttevredenheid, verwacht hij ook besparingen te behalen. “Het wordt veel gemakkelijker allemaal op deze manier. Natuurlijk besparen we ook op onderhouds- en aanschafkosten. Die laatste is niet zo belangrijk, omdat het een eenmalige uitgave is, maar de onderhoudskosten zullen een stuk omlaag gaan. We verwachten met 10 tot 15 procent.”

De boordcomputer app

Tacho data op de Drivers App

In opdracht van Van den Brink heeft Data2Track een compleet urenpakket ontwikkeld, inclusief TLN-CAO onkostenvergoeding beroepsgoederen vervoer. FleetHours toont real-time de diensturen van de chauffeurs. Deze gegevens worden automatisch geïmporteerd vanuit de Drivers App. Na de import kunnen de diensturen worden gecontroleerd en eventueel worden gewijzigd. De directeur weet te vertellen: “Bovendien is er een koppeling met de CAN-Bus en de tachograaf. Het rijtijdenbesluit zit er ook op. Zo kan de chauffeur precies zien hoeveel uren hij nog over heeft. Dit werkt volgens de chauffeurs makkelijker en overzichtelijker dan via de tachograaf. De planners kunnen dat natuurlijk ook zien en er rekening mee houden. We hoeven niet meer heen en weer te bellen daarover.”

Naast de diensturen wordt ook de afwezigheidstijd (en onkostenvergoeding) geregistreerd. Ook deze periodes kunnen indien nodig worden aangepast. Zodra de uren zijn gecontroleerd, kunnen er week- en vierweekse rapporten worden gegenereerd, inclusief onkostenvergoeding. Daarnaast kunnen de gegevens worden geëxporteerd naar een salarispakket. “Het is heel eenvoudig en overzichtelijk. Mede omdat het zo open is (open database), is het gemakkelijk te integreren met andere systemen. Voor ons een belangrijk argument om voor Data2Track te kiezen.”

Van den Brink vervolgt: “Een bijkomend voordeel is dat het draagbaar is”. Het is een smartphone met daarop de app van Data2Track, dus alle functionaliteiten van een smartphone kunnen worden geïntegreerd in de app. Bijvoorbeeld handtekening-functie, route planning, betaal APP etc, de mogelijkheden zijn eindeloos.” Van den Brink Transporten koos voor Data2Track omdat het zo’n eerlijke en open organisatie is, die bovendien snel en accuraat werkt. “Ze luisteren goed naar onze wensen, en zorgen voor een stukje stabiliteit en continuïteit. Ook omdat ze hun oplossingen altijd blijven door ontwikkelen, gebaseerd op wat de klanten wensen.”