Smart phones hadden ze al. Om daar vervolgens de Drivers App van Data2Track op te implementeren, was dan ook een logische stap. Dat zegt Leendert Verheul, eigenaar van Verheul transport. “Waarom een boordcomputer inbouwen, als het makkelijker, beter en goedkoper kan?”

Verheul is specialist in bouwmaterialenvervoer en is werkzaam vanuit twee locaties: Twello en Wijchen. Het bedrijf heeft de Drivers App geïmplementeerd in combinatie met de urenmodule en een koppeling met het TMS pakket Parsis van For All IT Solutions. De app vervangt de vaste boordcomputer, waarmee Verheul jaren lang werkte. Die was aan vervanging toe, maar de app van Data2Track bleek niet alleen beter, ook was het financieel aantrekkelijker. “Dat is met name hardware technisch. Bij verkoop van een auto of inzet van een nieuwe auto, moesten we voorheen echt kosten maken voor het in- en uitbouwen van de spullen. Nu neemt de chauffeur gewoon zijn telefoon mee naar een andere auto.”

Koppeling Tachograaf

Volgens Verheul is een boordcomputer of app, zoals die van Data2Track absolute noodzaak. “Natuurlijk voor de planning, en de track en trace. Daar begint het mee. Vervolgens krijgen we allerlei informatie binnen, waarop we kunnen sturen, zoals brandstofverbruik, gereden kilometers en gewerkte uren.” Dankzij de koppeling met de tachograaf is deze informatie direct voorhanden en kan de chauffeur precies zien of hij al aan zijn uren zit. “De integratie met het TMS zorgt ervoor dat de planning direct wordt doorgestuurd naar de boordcomputer app. Voorheen maakten we de planning op papier. Wel op de computer, maar dan werd die vervolgens doorgemaild.”

Direct bij de hand

De koppeling met de TMS zorgt dan ook voor een tijdsbesparing.”Ook wordt de kans op fouten kleiner”, zegt Verheul. “Voorheen werd er nog wel eens iets over het hoofd gezien. Wat daarbij ook belangrijk is: de chauffeur krijgt direct alle informatie door over de ritten die hij moet doen. Als hij gelost heeft, wordt die tijd direct doorgegeven. Zo wordt dat goed vast gelegd. Bovendien kan hij foto’s maken. Dat is ook een voordeel. Als er een klacht is, kan er een foto gemaakt worden, die bij de betreffende rit kan worden opgeslagen. Als er vragen zijn, hebben we het direct bij de hand, zonder dat we hoeven zoeken naar een vrachtbrief.”

Korte lijnen

De vervoerder is bijzonder te spreken over de samenwerking met Data2Track. “Het is een toegankelijk bedrijf. Ze zijn niet al te groot, waardoor er korte lijnen zijn en je meestal met dezelfde mensen te maken hebt. Het laatste bedrijf waar we mee samenwerkten, was alleen maar via de mail bereikbaar. Dat is nogal een verschil. Bij Data2Track kan ik de eigenaren ook zo opbellen.”

Die korte lijnen waren ook voordelig in het begin van de implementatie. “In het begin was het nog wel even wennen. Dat kwam omdat de koppeling met de TMS niet vloeiend was, en dat heeft aardig wat ruis gebracht in het bedrijfsproces. Data2Track heeft ons hierbij goed geholpen. Opvallend is de manier waarop ze met ons mee denken en naar ons luisteren: altijd oplossingsgericht.”

Tot op de meter

De app zorgt volgens Verheul verder voor dezelfde voordelen als een vaste boordcomputer. Hij doelt daarbij op het feit dat er minder gebeld hoeft te worden en dat een order beter gevolgd kan worden. “Het voordeel is wel dat we dankzij de app en koppeling met de TMS terug kunnen kijken in de historie en tot op de meter nauwkeurig zaken kunnen evalueren.”

—————————————————————————————————————–

Over Verheul

Verheul is specialist in bouwmaterialenvervoer. In de afgelopen 50 jaar heeft het bedrijf een geleidelijke groei doorgemaakt. Door een aantal overnames van grote en kleinere transportbedrijven, beschikt Verheul over meer materieel, kennis en ervaring. Het wagenpark van Verheul bestaat uit 40 eenheden, waarvan 32 steentrailers met laad- en loskraan tot 6 ton hefcapaciteit, die 24/7 flexibel inzetbaar zijn.