Als transporteur moet je rekening houden met de juiste regel- en wetgeving van het land waarin je werkzaam bent. Voor je chauffeurs betekent dit dat ze zich moeten houden aan de ‘Mobility Package’, waarin eind dit jaar het één en ander gaat veranderen. Wil je voorbereid zijn op de nieuwe verplichtingen en de boetes voor zijn? We nemen je mee in wat er gaat veranderen en wat dit voor jou als transporteur betekent.
Wat is de Mobility Package?
Mobility Package is het pakket voor de transportsector met de Europese regel- en wetgeving wat betreft vervoer. Het doel van deze nieuwe regelgeving is de arbeidsomstandigheden voor chauffeurs, concurrentieverhoudingen en veiligheid op de weg te verbeteren. Ook wordt er geprobeerd alle regels in de EU-lidstaten gelijk te trekken in dit pakket. Houd je je niet aan de regels? Dan kan je door de ILT beboet worden. Regelmatig worden er nieuwe regel- en wetgeving toegevoegd om het doel te waarborgen, wat betekent dat je dit goed in de gaten moet houden om overtredingen te voorkomen. Eind dit jaar gaat er opnieuw voor de chauffeurs het één en ander veranderen.
Verandering in de rij- en rusttijden
Per 31 december 2024 gaat er één van de wijzigingen voor de chauffeurs in. Voorheen dient de chauffeur de rij- en rusttijden van de lopende dag en de voorgaande 28 dagen te kunnen laten zien. In de nieuwe regel- en wetgeving dient de chauffeur bij een controle onderweg hun rij- en rusttijden van de lopende dag en de voorgaande 56 dagen te laten zien. Kun je dit niet laten zien? Dan word je beboet door de ILT.
Om te voldoen aan de nieuwe wetgeving is het goed om te weten dat jouw chauffeurs een chauffeurspas moeten hebben die de 56 dagen ondersteunt. Kaarten die na 21 juli 2023 zijn uitgegeven zijn hiervoor uitgerust, omdat hier de capaciteit voldoende is. Is jouw kaart ouder? Dan moet je een nieuwe chauffeurskaart aanschaffen voor de ingang van de nieuwe regel, omdat de capaciteit te laag is.
Als klant van Data2Track hoef je naast de juiste chauffeurskaart verder geen voorbereidingen te treffen. Wij zijn voorbereid op deze nieuwe verplichting en zullen de extra dagen automatisch voor je inregelen. Ons downloadprotocol van de chauffeurskaarten wordt verlengd tot het verplicht aantal dagen.
Smart Tacho 2 wordt verplicht
Daarnaast gaat er nog een andere wetgeving in, namelijk de verplichting van de Smart Tacho 2 voor vrachtwagens en internationaal vervoer. Deze tacho is de nieuwste versie van de slimme tachograaf. Alle nieuwe voertuigen zijn al sinds 21 augustus 2023 verplicht om direct te zijn voorzien van de Smart Tacho 2. De volgende deadlines voor de vervanging van de Smart Tacho 2 zijn als volgt:
- Vóór 1 januari 2025 is het voor alle internationale vervoerders verplicht om alle analoge en digitale tachografen te hebben vervangen door een Smart Tacho 2.
- Vóór 19 augustus 2025 is het voor voertuigen die momenteel een Smart Tacho 1 hebben verplicht om deze te vervangen door de Smart Tacho 2.
- Vanaf 1 juli 2026 moeten ook internationaal rijdende voertuigen vanaf 2,5 ton, die momenteel geen tachograaf hebben, een Smart Tacho 2 hebben.
Ons advies is om op tijd de nieuwe tachograaf in het voertuig te laten plaatsen. Heb je de Smart Tacho 2 geïnstalleerd? Geef ons dan een seintje. Nadat wij de tachograaf gekoppeld hebben is deze klaar voor gebruik.
Twijfel je of jij klaar bent voor deze nieuwe regels? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.